Morgen rond een uur of twee zal het allerlaatste tentamen van het jaar voor mijn neus liggen. Je zou kunnen zeggen dat ik me daar nogal dubbel over voel; aan de ene kant ben ik heel blij dat het de laatste is, aan de andere kant… ik moet nog viertien hoofdstukken! (En het eerste jaar is dan over. Voor het eggie. Ik ga dit nog een keer of honderd zeggen aankomende tijd, so be prepared). Waar het tentamen over gaat? Marketing. Dat vind ik best een leuk vak, maar het is zo’n duizeligmakende hoeveelheid dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Dus, wat doen we dan? Juist, we bloggen erover.
Let’s say… neem je eigen blog eens even in gedachten. Vanaf nu beschouwen we dit als een merk dat producten (blogs) verkoopt. Laten we zeggen dat je een nieuw idee hebt bedacht, zoals mijn afvalblogjes (eh, sorry not sorry). Dit product doorloopt vier fases. Als eerste is er sprake van de introductiefase; we leren mijn afvalblogjes een beetje kennen, zijn nieuwsgierig en langzaamaan komen de lezers. Vervolgens komt de fase van groei: het product wordt geaccepteerd (yay!) en het trekt massaal lezers (haha, mocht ik willen). Er wordt veel reclame gemaakt om de concurrentie te slim af te zijn. Uiteindelijk wordt je product volwassen en stagneert de groei en is iedereen gewend aan je product. Als je het dan echt belabberd doet na dit moment (of niet en je blijft heel lang volwassen) dan spreken we van de neergang: de lezers rennen weg en je doelgroep is niet meer geïnteresseerd. Tijd voor iets nieuws dus!
Is dit een uitbreiding van wat je normaal schrijft? Dan hebben we te maken met het uitrekken van je productlijn.
Laten we nu zeggen dat je vaker gaat bloggen (maar je kwaliteit gaat wel omlaag), dan spreken we van een neerwaartse uitrekking van de lijn, je gaat namelijk ‘goedkopere’ producten verkopen. Let op dat je het imago van je blog beschermt, want dat kan je lezers kosten! Ga je juist meer kwaliteit produceren dan je eerst deed? Tada, opwaartse uitrekking is nu van toepassing. Allebei de strategieën geprobeerd maar loopt je nieuwe idee toch niet zo lekker en wil je er liever mee stoppen? Tijd om je productlijn in te laten krimpen en die gekke ideeën terug te stoppen in het ‘mislukte-ideeeën-kastje'(Ja, die heb ik inderdaad). Of jatten ze de aandacht van blogs die je liever schrijft? Kannabalisering is ook een gevaar. Misschien kun je beter een opvulstrategie gebruiken en je huidige blogjes opsplitsen in mini versies of een e-book schrijven over iets waar je gepassioneerd over bent.
Oké, je hebt bepaald wat je product wordt en wat het met je productlijn doet. Maar… wat nu? Ervan uitgaande dat je een flink merk op hebt gebouwd met een stabiele merkwaarde kun je denken aan merkuitbreidingen Misschien maak je er wel een subdomein naast om je creatieve uitingen te plaatsen? Je eerste merk vormt dan het corporate brand met main brands of sub brands. Jaja, leuk allemaal, maar we zijn nog lang geen winstgevend bedrijf. Hoe doen we dat? Overweeg eerst wat je merkwaarde op het moment precies is. Waarom lezen mijn JOUW blog en niet dat van anderen? Voelen ze zich verbonden met je merk? Voelen ze zich gepassioneerd over je merk? Of heb je gewoon een afhankelijkheid gecreëerd die dagelijks terugkomt in de routine van je lezers? Een beetje zoals koffiedrinken? Schrijf eens uit wat jij denkt te kunnen bieden.
Tijd voor branding. Pfff, een scala aan opties vliegt je om de oren. Zullen we iets geks doen? Misschien is het wel leuk om te kiezen voor co-branding en ga je samenwerken met een ander merk. Samen voeren jullie de marketing uit van je nieuwe blogreeks, maar de één schrijft de zakelijke stukken en jij schrijft de creatieve stukken (een goed voorbeeld hiervan was de Happychallenge van Marieke, Lisanne en Kelly). Vergeet niet te denken aan een leuke verpakking (layout) want je product moet wel opvallen!
Congratulations, je bent vanaf nu merkmanager, productmanager en marktmanager in één geworden van jouw blog! (En je zou hoofdstuk 9 van mijn tentamen kunnen maken ;)
3 Comments
Super leuk om te lezen! Ik las dat laatste stukje en dacht: oeh, interessant, ze noemt een voorbeeld! Maar dat ik dan zélf dat voorbeeld zou zijn, had ik dan weer niet gedacht, haha! Wel leuk, dank je wel :)
Leuk beschreven! Ik denk dat veel bloggers als hobby beginnen maar door hun volgers beseffen dat bloggen toch een soort van werk wordt. Je wil kwaliteit leveren. Op een gegeven moment krijg je ook in de gaten wat je lezers graag lezen. Mijn volgers lezen graag informatieve artikelen (kwaliteit en kost veel tijd) maar ook recepten (ik kook toch en is wat makkelijker) door dit af te wisselen maar ook door mijn lezers te betrekken loopt het allemaal steeds beter. Leuk dat je door je studie meer inzicht krijgt over je blog. Handig ook!
Ik zou me enorm vies voelen als ik al die stappen voltooid had.