Bron
Eerder vroeg ik jullie of het een interessant onderwerp was om over te bloggen. Dat was (achteraf) eigenlijk net zoiets als een kind vragen of het een snoepje lust en aan modemeisjes een paar gratis giftcards aan bieden op een presenteerblaadje. Natuurlijk willen jullie dat lezen, want mijn onderzoek gaat niet alleen over mijn hobby maar ook over die van jullie.
Dit is dus de eerste in de nieuwe Het Grote Blogonderzoek rubriek die hopelijk door zal lopen tot 2016. Mijn onderzoek gaat gewoon door tijdens de stage, tijdens het buitenland verblijf en rond ik tegelijkertijd af als mijn bachelor scriptie. Het unieke is echter dat het eindproduct iets creatief, iets nieuws en innovatiefs en iets van mij mag zijn. Benieuwd?
Eindproduct
Ik ga nog niet verklappen welke ideeën ik tot nu toe heb over mijn eindproduct. Ik ga wel verklappen dat als het allemaal lukt het ontzettend gaaf wordt en ik iets op kan zetten waar niet alleen ik onderdeel van ben, maar waar jij ook onderdeel van kan worden. Er is budget, er is (een beperkte hoeveelheid) tijd en er zijn uiteindelijk resultaten om te presenteren. Maar hoe en waarover en wat ik daar praktisch dan mee kan doen?
Dat weet ik niet.
Ontwerpfase
Nogal wiedes, want er is geen onderzoeker die van te voren weet wat de resultaten zullen zijn. Anders hoefde je immers het onderzoek ook niet te doen. (Inception, dit). Ik wil jullie nu ik al zover ben met de ontwerpfase van mijn onderzoek, graag toelichten wat ik zal gaan doen. Ik zeg er even bij: dit zijn nog altijd plannen. Wie ooit eerder een onderzoek heeft moeten doen voor zijn/haar studie of bedrijf weet dat het net zoiets is als een verbouwing. Je bent altijd iets anders kwijt dan er in de begroting stond; of dat nou om tijd, geld of mentale vermogens gaat.
Het onderzoek
Wie er blogt, weet dat je het grote geld tegenwoordig met bloggen kunt verdienen binnen bepaalde niches. Beautybloggers, travelbloggers, fashionbloggers en ook steeds vaker lifestylebloggers. Het fenomeen ‘de professionele’ blogger klinkt jullie dan ook vast bekend in de oren. Maar: wanneer ben je eigenlijk een professionele en geen amateurblogger meer? Zijn daar regels voor? Bezoekersaantallen? Kwaliteitsnormen? Dat is de eerste vraag die ik probeer te beantwoorden.
Met de professionele blogger gebeurt vervolgens iets merkwaardigs. Althans, zo is mijn observatie. Ze veranderen namelijk in de loop van tijd in een soort evoluerende Winx-helden die speciale powers gaan bezitten: ze krijgen twee identiteiten. Nee, ze worden niet schizofreen, maar ze gaan wel mens en merk tegelijk zijn. Zo is jouw favoriete blogger offline een persoon, een vriendin, een vrouw, een zusje met een mening. Een mening die hij of zij eens besloot online te gaan delen en die uitgroeide tot de mening van een merk.
Maar zo’n mens dat merk wordt: hoe werkt dat dan? Hoe ga je om met een mening die je als mens observeert (bijvoorbeeld: bloggen wordt te commercieel), maar die je merk onmogelijk kan delen (hypocriete bitch)? Wat heeft de commercialisering van het bloglandschap gedaan met de identiteit van een blogger, een online influencer of misschien wel een celebrity? Dat zijn de tweede en de derde vraag die ik ga beantwoorden.
Waarom dan?
En als je het nog niet door had: ik vind het vet interessant. Het klinkt vast ingewikkeld en ik zal niet pretenderen dat het dat niet is, maar het is niet zo zweefteef als het misschien lijkt als ik zeg dat ik onderzoek doe naar ‘identiteit’. Veel mensen trekken dan al een moeilijk gezicht, maar dat is helemaal niet nodig. Ik wil namelijk inzicht krijgen in deze dingen door ‘professionele’ bloggers te interviewen en vervolgens hun websites te analyseren.
En even heel eerlijk: dit is natuurlijk ook gewoon ontzettend interessant voor als je beter wil worden in je vakgebied, beter wil worden in bloggen, groeien wil of veel wil leren over online communicatie. Zijn dat genoeg redenen om mijn vorderingen te blijven volgen? Dat dacht ik.
Uitvoeren
Hoe ik dat precies ga doen is nog de volgende stap in het proces, maar het feit dat ik het mag doen en dat er mensen met verstand van zaken en enthousiast worden van mijn ideeën? Dat is zo’n goed gevoel. Ik zag iets, ik schreef het op, dacht er veel nachten over na en nu ga ik het de komende tijd echt uit voeren. (Hoop je).
En hoe moeilijk het soms ook is dat er 50 tussenstapjes zitten voor je een stap verder bent, alle babysteps brengen me uiteindelijk wel echt iets waar ik heel erg trots op ben en dat ik graag met de rest van de wereld deel. Ik hoop dat ik interessante dingen vind en stiekem hoop ik dat ik echt iets praktisch kan organiseren om mensen daadwerkelijk iets te leren. Raden naar mijn eindproduct mag natuurlijk, maar verklappen doe ik niets :-)
Theoretisch kader
In de volgende blog zal ik wat dingen delen die ik tot dan toe in mijn theoretisch kader heb staan. Begin februari staat de deadline voor het definitieve onderzoeksvoorstel, maar als ik alle feedback mag geloven krijg ik daarna een go om te gaan starten. En dan beginnen alle spannende interviews en het voorbereiden van de analyses. Iehhh, exciting!
Eerder geschreven in deze rubriek:
Over honours, bloggen en nog meer bloggen
16 Comments
Oh, geweldig interessant! Ben zeker benieuwd naar het eindresultaat. Succes!
Yes, more, more more! :) Ben heel benieuwd naar de resultaten!
Dit is echt heel interessant! Ik ben heel erg benieuwd naar wat er straks uit het onderzoek komt!
Klinkt goed! Ik blijf het volgen :)
Woaaah wat super interessant Leonie! Ik ga je op dit gebied zeker volgen, vind het zo gaaf dat je dit kan en gaat doen :D
heel interessant, Ik ga dit rubriekje zeker volgen.
Heel veel succes met je onderzoek, ben erg benieuwd.
groet,
Mariska
Echt een super leuk onderzoek Leo !!!
Klinkt erg interessant, ik ben benieuwd!
Ik ben heel geïnteresseerd en benieuwd! :-)
Waaauw, ik wil ook zo’n onderzoek. Klinkt echt heel leuk (tijdrovend ook!) Je schrijft daarnaast ook heel leuk.
Succes!!!
Heel interessant :) ik wacht met smart op meer haha!
interessant!!! Dit blijf ik volgen
Klinkt heel interessant! Fijn dat je zolang de tijd hebt om alles uit te zoeken. Ik ben heel benieuwd naar je resultaten. Succes!
Ik ben heel erg benieuwd! Klink in ieder geval al erg goed
wauw, dit lijkt me echt gaaf om te lezen! Ik blijf je onderzoek zeker volgen!
Bedankt dat je me nogmaals op dit artikel wees, Leonie. Ik wens je heel veel succes met je onderzoek. Ik ga het op de voet volgen.