Student-like

Bedrijfscommuniwattes? CIW op de RU #2

Inmiddels mag ik mezelf nu al een halfjaar tweedejaars student noemen en soms geloof ik dat nog steeds niet. Het is niet dat ik zo’n magisch leven heb dat ik het niet geloof, maar gewoon het feit dat mijn eindexamen, mijn propedeusejaar, mijn eerste 100 (!) studiepunten al achter de rug zijn. Ik had ook kunnen zeggen: Jezus, wat de vliegt de tijd. Maar dat is zo’n cliché en dekt de lading niet helemaal. Het is niet het feit dat het zo snel is gegaan, het is het feit dat het allemaal achter de rug is en ik me er zonder kleerscheuren door heen heb geworsteld. Mijn collegejaar is nu al een tijdje begonnen. Omdat ik nu nog beter inzicht heb in wat mijn studie nu eigenlijk is, wilde ik een aanvulling schrijven op de post van vorig jaar. Welke vakken heb ik en wat leer ik precies?

De vakken worden allemaal het eerste semester gegeven binnen mijn studierichting International Business Communication (met onze vette afkorting IBC) van de studie CIW op de RU in Nijmegen. Lekker sjiek, hè?

Ondernemerschap in internationaal perspectief – Engels
Ik ben nog niet helemaal uit wat we nu zouden moeten hebben leren van dit vak, maar ik vond het best wel leuk. De bedoeling was om once again een start-up bedrijf te bedenken en dit in detail uit te werken in een business plan, communicatieplan en marketingplan. Door een geblesseerde docente kwamen we eigenlijk alleen aan de eerste toe. Er vielen namelijk 6 colleges uit – en op een vak van 7 weken is dat erg veel. Het moest een kijkje bieden in het schrijven zulke plannen en de content ervan, maar we kunnen stellen dat niet helemaal is gelukt. Klinkt allemaal heel saai, was het niet! We hielden daarnaast een gespeelde meeting (ja, ik doe soms toneel op school, zeg maar niks) en moesten meerdere presentaties geven. Als ik afstudeer kan ik zelfs poep nog leuk verkopen denk ik. Daarnaast was het een introductie op het vak Interne Communicatie dat ik in periode 2 had. Aankomende periode heb ik het vak Personeelsmanagement & Marketingcommunicatie Engels als vervolgvak.

Interne communicatie
Ik dacht altijd dat ik een meisje was voor de externe communicatie; de pr en promotie. Na Ondernemerschap was mijn interesse desondanks wel aangewakkerd voor interne communicatie. Hoe creeër je een passende bedrijfscultuur? Dat vulden we bij die cursus nog in met creatieve ideeën en bij deze cursus (helaas) met modellen en theorieën. Wel werd de stof afgewisseld met interessante hedendaagse artikelen over de voorkeur van medewerkers voor bijvoorbeeld traditionele interne communicatiemiddelen of social media. En we hebben, vind ik zelf, heel erg inspirerende gastcolleges gehad over mensen die het helemaal gemaakt hebben in dit vak. Daar wordt een ambitieus meisje blij van! Dit tentamen was best een beetje pittig, maar gelukkig heb ik het gehaald.

Statistiek (Huilen. Begin maar vast voor het zover is).
Voor de mensen met een wiskundeknobbel en die oprecht geïnteresseerd zijn: variantieanalyses aan de hand van een boek geschreven door een auteur die zichzelf veel te grappig vind. T-testen, one-way ANOVA, correlaties en rapporteren. Need to say more? Nee, dacht ik ook. Hoort gewoon bij de studie en ik moest maar zien dat ik dit overleefde. I went, I conquered and I survived! (Met een zesje… en dat maakte me deze keer helemaal niets uit).

Wijsgerige reflectie (Niet zo erg als het klinkt. Vind ik).
Komt mevrouw zweefteef weer aan, hoor. Filosofie voor de Communicatie- en informatiewetenschappen (luv de titel van mijn studie) vond ik namelijk stiekem best een leuk vak. De inleiding begon met Socrates, Plato en meerdere grote denkers. Maar al snel ging het over de filosofie en invloed van taal op je leefwereld (Rorty), de verandering van de schrift cultuur naar de digitale cultuur, de Reclame Code Commissie, online vriendschappen (is dat echte vriendschap?) en andere filosofische vragen op het gebied van communicatie. Ik heb ook mensen gesproken die dit een verschrikkelijk vak vonden, maar ik denk dat het helemaal niet verkeerd is om er eens bij stil te staan welke effecten de wereld op jouw vakgebied heeft en andersom. Ik schreef hiervoor een samenvatting van 25 kantjes en ik vond het tentamen prima te doen. Ik haalde het dan ook met gemak.

De verhalende mens (Core Curriculum vak. Klinkt lekker sjiek en zo).
Net zoals filosofie was dit een core curriculum vak. Je moet in totaal 15 studiepunten verdienen aan vakken met filosofische eigenschappen. Reflecteren, buiten je vakgebied treden, ‘academisch’ leren denken over andere kwesties. Bij dit vak ging het letterlijk over verhalen aanhoren en verhalen vertellen. De eerste 7 weken ging het erom om va uit de evolutietheorie van Darwin het antwoord te kunnen geven op de vraag: Waarom vertellen mensen verhalen? Waarom vertellen mensen fictie en kijken/luisteren ze er graag naar terwijl ze weten dat het niet zal gebeuren/nooit gebeurd is? Wat is dat voor tijdsverspilling? De tweede 7 weken doken we weer in de communicatiewetenschappen (toevallig, want dit vak is voor de hele Letteren faculteit een keuzevak) aan de hand van gastcolleges over de rol van verhalen in games, corporate stories, verhalen in reclame en narratieve journalistiek. Ik vond dit – en ook die mening delen niet veel mensen met mij – ook een heel leuk vak. Zeker als verhalenschrijvend meisje heb ik er ook erg veel van geleerd. Je raad het al: ik sloot het prima af.

Intercultureel Onderzoek – Engels
Intercultureel onderzoek bestond de eerste 7 weken uit hoorcolleges met de theorie die de fundering vormde (theoretisch kader zeg maar) voor het onderzoek dat we in de laatste 7 weken uit moesten voeren. Dat ging er in het kort over om te onderzoeken dat een Engelsman en een Nederlander op dezelfde manier online hotel reviews evalueren. Dat hebben we onderzocht aan de hand van intensifeerders (zoals zeer, erg, vreselijk, dramatisch) en het verband tussen het aantal woorden van een positieve of negatieve review. Mensen die nu heel nieuwsgierig zijn moeten maar even mailen voor meer info, want het is echt te veel stof om in een kort paragraafje toe te lichten. Ik vond het vak niet heel erg leuk, maar de theorie was wel erg interessant. Het opschrijven van het onderzoek (in het Engels) was soms wel een uitdaging qua formuleren, maar over het algemeen ging het goed. Dit is het enige vak dat ik nog niet terug heb, maar ik denk dat ik het wel gehaald heb.

Minor, nieuwe vakken & stage
Eigenlijk volgde ik afgelopen halfjaar nog drie vakken van mijn minor journalistiek. Nu ik het allemaal zo beschreven heb ik zie pas hoeveel bergen werk ik eigenlijk verzet heb, maar zoals mijn studiepunten al hebben bewezen was het allemaal best te doen. Niet altijd even makkelijk – ik had sommige weekenden echt geen weekend – maar nu ben ik er trots op. Aankomend halfjaar heb ik nog maar drie vakken te doen: Personeelsmanagement & Marketingcommuncatie Engels, Gedragsturende documenten, ICT & cultuur en Intelligent Information Tools. In mijn minorruimte loop ik dus stage bij What About Her en Cloudshaped (gister was mijn eerste dag!) om aan het einde van het jaar hopelijk mijn 75 studiepunten binnen te kunnen slepen.

Woew, ik vind het echt heel fijn om weer begonnen te zijn. Samen met mijn Salted Caramel Latte Macchiato en vernieuwde spirit voelde binnen lopen in De Refter echt weer een beetje als thuiskomen. En dit weten we allemaal: thuiskomen is altijd fijn.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

5 Comments

  • Reply Stella 4 februari 2015 at 09:30

    Woehoeeee! Ik vind het zo leuk, communicatie. Ik heb vorig jaar ook een vak interne communicatie gehad, best heel interessant vond ik dat! En jeetje wat hebben jouw vakken aparte namen. Statistiek lijkt me echt verschrikkelijk. Ik zal het ook nog wel krijgen, oeps! Leuk dat je echt een bedrijf moest bedenken en opzetten enzo. Dat was vorig jaar (ik studeerde International Communication Management aan de Haags Hogeschool toen) ook wat wij veel moesten doen, maar ik vond dat toch niet helemaal zo leuk als ik hoopte. Ik ben echt meer van de vragen hoe communicatie werkt, niet zo zeer de marketing kant ervan. Snap je wat ik bedoel? (: Het lijkt me wel een hele fijne, leuke en interessante studie! En ik ben nog steeds voor je aan het duimen wat Australië betreft! Ik hoop het ZO voor je! Liefs <3

  • Reply nina || happy acorn 4 februari 2015 at 10:09

    Ooo de Refter. Heimwee..

  • Reply Dina 5 februari 2015 at 00:26

    Jeetje, wat gaat de tijd dan snel hè! Doe mij trouwens ook maar even zo’n “vriend” (die Salted Caramel Latte Macchiato ).

  • Reply Jenn 5 februari 2015 at 11:44

    De Refter, dat is lang geleden dat ik daar geweest ben!

  • Reply Kim 12 februari 2015 at 18:52

    Haha same here! Voelt nog steeds apart om een propedeuse te hebben en al tweedejaars student te zijn. 100 studiepunten doe je goed! Bij mij is het nog even tentamencijfers afwachten!

  • Laat een antwoord achter aan nina || happy acorn Cancel Reply